-Veli Bilgilendirme-
ETKİLİ VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Değerli Veliler, uzaktan eğitim dönemini yaşadığımız bugünlerde, öğrencilerimizin
evde online derslerine düzenli katılıp, bunun yanında bireysel çalışmalarını verimli şekilde
yapmaları beklentisi içindeyiz okul aile işbirliği ile. Ders çalışma alışkanlığı yeterince
gelişmeyen öğrenciler çoğu zaman ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiklerinden, ders
çalışmayı sürdüremediklerinden, ya da çalıştıkları halde başarılı olamadıklarından
yakınmaktadır. Öğrencilerin ders çalışma konusundaki sorunları; küçük yaştan itibaren
çalışma alışkanlığını edinmemek, yanlış çalışma alışkanlıkları, temel bilgi eksikliğinden
dolayı dersleri anlayamamak, psikolojik ve duygusal sorunlar gibi başlıca nedenlerden
kaynaklanmaktadır. Verimli çalışma becerilerinin geliştirilmesi; öğrencilerin çalışma
motivasyonunu güçlendirirken okul başarılarını da arttıracaktır. Bu açıdan verimli çalışma
alışkanlıklarının geliştirilmesine okulda olduğu gibi evde de destek verilmesi faydalı olacaktır.
VERİMLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
1. HEDEF BELİRLEMEK
Açık, net bir hedef belirlemek, kısa ve uzun vadeli amaçların olması öncelikle
gözden geçirilmelidir. Doğru hedef ve bilinçli çaba her öğrenciyi hedeflediği başarıya
götürür.
2. PLAN YAPMAK
Plan, neyi, ne zaman, nasıl ve nerede çalışılacağına karar vermek demektir. Bunun
için haftalık çalışma programı düzenlemek gerekmektedir.
Çalışma planı yaparken;
• En verimli saatlerin çalışmaya ayrılmasına dikkat etmek,
• Çalışılacak derslere öğrencinin dikkat süresine göre 30-40-50 dakikalık dilimler
halinde yer vermek,
• Ders aralarında dinlenmeye ve ardından çalışmanın kısa tekrarına yer vermek,
• Planlanan çalışmaları, belirlenen gün ve saatleri dikkate alarak zamanlamak,
• Çalışma sürelerinin uzunluğunu derslerin özelliklerine göre düzenlenmek,
• Hangi saatte neyin çalışılacağını önceden belirlemek,
• Sınav tarihleri ve ödev/proje teslim tarihlerine yer vermek,
• Çalışma programını görülebilecek bir yere asmak,
• Günlük çalışmaları düzenli olarak kontrol etmek,
• Yapılan plana ne ölçüde uyulduğu günün sonunda denetlemek, gibi detaylar başarılı
bir ders planında bulunması gereken özelliklerdir.
3. DERSİ DERSTE ÖĞRENMEK
Ders esnasında takip edilmeyen ve anlaşılmayan konular, diğer zamanlarda
çalışılırken çalışma motivasyonunu düşürmekte, biriktirildiğinde çalışma yükünü
arttırarak öğrenciler için daha da zorlu süreçler yaratmaktadır. Bu nedenle derste
ilgiyi, dikkati derse yoğunlaştırıp, konu ile ilgili sorular sorarak aktif katılım
sağlandığında daha kolay ve kalıcı öğrenme gerçekleşmektedir.
4. NOT TUTMAK
Not tutmak; anlatılanları kendi kelimelerinizle ve önemli olan noktalar üzerinde
durarak kısa bir şekilde özetlenmesidir.
Dersi dinlerken veya tekrar yaparken dikkat edilecek not tutma detayları şöyledir:
• Not tutarken anlatılanlar anlaşıldığı gibi yazılmalıdır.
• Anlatılan konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenmelidir.
• Zamanın çoğu yazmakla değil, dinlemekle geçmelidir.
• Yazıların düzgün ve okunaklı olmasına önem verilmelidir.
5. DÜZENLİ ÇALIŞMAK
Okul başarısının temelinde "çok çalışmak" değil "düzenli çalışmak" vardır.
Öğrencilerin gelişim dönemleri göz önünde bulundurulduğunda, okul başarısı kadar
kişisel gelişimleri açısından da tüm sosyal yaşamlarını bir kenara atmadan düzenli ve
programlı çalışmalarını esas olmalıdır.
6. DÜZENLİ TEKRAR YAPMAK
Öğrenilenler zamanla unutulabilir. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır.
Bunlardan biri öğrenilen bilgileri yeri geldikçe kullanmak, diğeri de aralıklı olarak
tekrar etmektir. Öğrenciler öğrendiklerini yeri geldikçe kullanırken hem bunların işe
yaradığını görecekler, hem de yeni bilgiler edinmeye motive olacaklardır. Aralıklı
olarak yapacakları tekrarlar sayesinde ise bir taraftan eski öğrendiklerini hatırlarken
diğer yandan da sınavlara her an hazır durumda olacaklardır.
7. ETKİLİ OKUMAK
Öğrenmede hızlı okuma-anlama önemli ve gereklidir. Bu hız okunulan yazının
niteliğine ve okumanın amacına göre ayarlanmalıdır. Yorum yapma, eleştirme özet
çıkarmak amacıyla yapılan okumalarda okuma hızı yavaş olmalıdır. Hızlı okumanın
en önemli yolu sessiz okumaktır. Sessiz okuma hızı arttırdığı gibi anlamayı da
kolaylaştırır. Hızlı ve anlamlı okuma becerisi kazanabilmek için bol bol okuma
çalışmaları yapılmalıdır.
8. DERS ÖNCESİ HAZIRLIK YAPMAK
Konunun başlığını, önemli noktalarını gözden geçirerek yapılan ön hazırlık
derse karşı ilgi kurulmasını ve bu ilginin de dersin daha dikkatli ve katılım göstererek
takip edilmesini desteklemektedir.
9. ZAMANI ETKİN ŞEKİLDE DEĞERLENDİRMEK
Çalışmanın verimli olmasında masa başında geçirilen sürenin uzunluğu değil o
çalışmanın ne kadar etkili olduğu önemlidir. Bir saatlik zaman diliminde çalıştıktan
sonra araya 5-10 dakikalık dinlenme araları vermek yararlı olur. (40'+10'+10'dk)
Böylece dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır.
10. DERS ÇALIŞMA ORTAMINI DÜZENLEMEK
Ders çalışmak için mutlaka sürekli çalışılan bir çalışma köşesi kullanılmalıdır.
Masanın düzenli olmasına, masa üzerinde sadece çalışılan dersle ilgili materyal
bulunmasına, gereksiz şeylere yer verilmemesine, ders için gerekli materyallerin
kolaylıkla bulanacak bir şekilde düzenlenmesine dikkat edilmelidir. Ders araç ve
gereçleri çalışmaya başlamadan önce hazırlamalıdır. Aksi halde araç ve gereç
ihtiyacı olduğunda temin edilmeye çalışılırsa hem zaman kaybına hem de dikkat
dağılmasına neden olur.
11. DİĞER KAYNAKLARDAN YARARLANMAK
Öğrenciler, herhangi bir konunun öğrenilmesinde, farklı araçlara ne kadar
başvurursa, öğrenme ilgisi ve zihinsel yetileri de o kadar çok genişleyecektir. Kitap
çeşitleri ve eğitim teknolojileri kullanılarak öğrenme zenginleştirilir ise hem motivasyon
artar hem de başarıya olumlu etki eder. Farklı öğrenme araçlarından yararlanmada
çizelge, tablo, grafik, harita ve resimlerin özel bir önemi vardır. Bunlar sayfalarca
anlatılan bilgileri topluca ve bir arada vererek o konunun kavranmasına yardımcı
olmaktadırlar. Ders çalışırken tek bir kaynaktan faydalanmak yerine birçok kaynaktan
çalışmak farklı bakış açılarıyla bakılabilmesini ve öğrenilen bilginin daha kalıcı
olmasını sağlar.
HACI ALİ SARUHAN ORTAOKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ