T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
YALOVA / ALTINOVA - Hacı Ali Saruhan Ortaokulu

OKUL BAŞARISINI ARTIRMA

 

 

 

 

 

-Veli Bilgilendirme-

 

ETKİLİ VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

 Değerli Veliler, uzaktan eğitim dönemini yaşadığımız bugünlerde, öğrencilerimizin

evde online derslerine düzenli katılıp, bunun yanında bireysel çalışmalarını verimli şekilde

yapmaları beklentisi içindeyiz okul aile işbirliği ile. Ders çalışma alışkanlığı yeterince

gelişmeyen öğrenciler çoğu zaman ders çalışmaya başlamakta güçlük çektiklerinden, ders

çalışmayı sürdüremediklerinden, ya da çalıştıkları halde başarılı olamadıklarından

yakınmaktadır. Öğrencilerin ders çalışma konusundaki sorunları; küçük yaştan itibaren

çalışma alışkanlığını edinmemek, yanlış çalışma alışkanlıkları, temel bilgi eksikliğinden

dolayı dersleri anlayamamak, psikolojik ve duygusal sorunlar gibi başlıca nedenlerden

kaynaklanmaktadır. Verimli çalışma becerilerinin geliştirilmesi; öğrencilerin çalışma

motivasyonunu güçlendirirken okul başarılarını da arttıracaktır. Bu açıdan verimli çalışma

alışkanlıklarının geliştirilmesine okulda olduğu gibi evde de destek verilmesi faydalı olacaktır.

VERİMLİ ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

1. HEDEF BELİRLEMEK

Açık, net bir hedef belirlemek, kısa ve uzun vadeli amaçların olması öncelikle

gözden geçirilmelidir. Doğru hedef ve bilinçli çaba her öğrenciyi hedeflediği başarıya

götürür.

2. PLAN YAPMAK

Plan, neyi, ne zaman, nasıl ve nerede çalışılacağına karar vermek demektir. Bunun

için haftalık çalışma programı düzenlemek gerekmektedir.

Çalışma planı yaparken;

• En verimli saatlerin çalışmaya ayrılmasına dikkat etmek,

• Çalışılacak derslere öğrencinin dikkat süresine göre 30-40-50 dakikalık dilimler

halinde yer vermek,

• Ders aralarında dinlenmeye ve ardından çalışmanın kısa tekrarına yer vermek,

• Planlanan çalışmaları, belirlenen gün ve saatleri dikkate alarak zamanlamak,

• Çalışma sürelerinin uzunluğunu derslerin özelliklerine göre düzenlenmek,

• Hangi saatte neyin çalışılacağını önceden belirlemek,

• Sınav tarihleri ve ödev/proje teslim tarihlerine yer vermek,

• Çalışma programını görülebilecek bir yere asmak,

• Günlük çalışmaları düzenli olarak kontrol etmek,

• Yapılan plana ne ölçüde uyulduğu günün sonunda denetlemek, gibi detaylar başarılı

bir ders planında bulunması gereken özelliklerdir.

3. DERSİ DERSTE ÖĞRENMEK

Ders esnasında takip edilmeyen ve anlaşılmayan konular, diğer zamanlarda

çalışılırken çalışma motivasyonunu düşürmekte, biriktirildiğinde çalışma yükünü

arttırarak öğrenciler için daha da zorlu süreçler yaratmaktadır. Bu nedenle derste

ilgiyi, dikkati derse yoğunlaştırıp, konu ile ilgili sorular sorarak aktif katılım

sağlandığında daha kolay ve kalıcı öğrenme gerçekleşmektedir.

4. NOT TUTMAK

Not tutmak; anlatılanları kendi kelimelerinizle ve önemli olan noktalar üzerinde

durarak kısa bir şekilde özetlenmesidir.

Dersi dinlerken veya tekrar yaparken dikkat edilecek not tutma detayları şöyledir:

• Not tutarken anlatılanlar anlaşıldığı gibi yazılmalıdır.

• Anlatılan konunun ana fikri ve anlamları kavranıncaya kadar beklenmelidir.

• Zamanın çoğu yazmakla değil, dinlemekle geçmelidir.

• Yazıların düzgün ve okunaklı olmasına önem verilmelidir.

5. DÜZENLİ ÇALIŞMAK

Okul başarısının temelinde "çok çalışmak" değil "düzenli çalışmak" vardır.

Öğrencilerin gelişim dönemleri göz önünde bulundurulduğunda, okul başarısı kadar

kişisel gelişimleri açısından da tüm sosyal yaşamlarını bir kenara atmadan düzenli ve

programlı çalışmalarını esas olmalıdır.

6. DÜZENLİ TEKRAR YAPMAK

Öğrenilenler zamanla unutulabilir. Unutmayı önlemenin iki yolu vardır.

Bunlardan biri öğrenilen bilgileri yeri geldikçe kullanmak, diğeri de aralıklı olarak

tekrar etmektir. Öğrenciler öğrendiklerini yeri geldikçe kullanırken hem bunların işe

yaradığını görecekler, hem de yeni bilgiler edinmeye motive olacaklardır. Aralıklı

olarak yapacakları tekrarlar sayesinde ise bir taraftan eski öğrendiklerini hatırlarken

diğer yandan da sınavlara her an hazır durumda olacaklardır.

7. ETKİLİ OKUMAK

Öğrenmede hızlı okuma-anlama önemli ve gereklidir. Bu hız okunulan yazının

niteliğine ve okumanın amacına göre ayarlanmalıdır. Yorum yapma, eleştirme özet

çıkarmak amacıyla yapılan okumalarda okuma hızı yavaş olmalıdır. Hızlı okumanın

en önemli yolu sessiz okumaktır. Sessiz okuma hızı arttırdığı gibi anlamayı da

kolaylaştırır. Hızlı ve anlamlı okuma becerisi kazanabilmek için bol bol okuma

çalışmaları yapılmalıdır.

8. DERS ÖNCESİ HAZIRLIK YAPMAK

Konunun başlığını, önemli noktalarını gözden geçirerek yapılan ön hazırlık

derse karşı ilgi kurulmasını ve bu ilginin de dersin daha dikkatli ve katılım göstererek

takip edilmesini desteklemektedir.

9. ZAMANI ETKİN ŞEKİLDE DEĞERLENDİRMEK

Çalışmanın verimli olmasında masa başında geçirilen sürenin uzunluğu değil o

çalışmanın ne kadar etkili olduğu önemlidir. Bir saatlik zaman diliminde çalıştıktan

sonra araya 5-10 dakikalık dinlenme araları vermek yararlı olur. (40'+10'+10'dk)

Böylece dağılan dikkat ve azalan verim tekrar kazanılır.

10. DERS ÇALIŞMA ORTAMINI DÜZENLEMEK

Ders çalışmak için mutlaka sürekli çalışılan bir çalışma köşesi kullanılmalıdır.

Masanın düzenli olmasına, masa üzerinde sadece çalışılan dersle ilgili materyal

bulunmasına, gereksiz şeylere yer verilmemesine, ders için gerekli materyallerin

kolaylıkla bulanacak bir şekilde düzenlenmesine dikkat edilmelidir. Ders araç ve

gereçleri çalışmaya başlamadan önce hazırlamalıdır. Aksi halde araç ve gereç

ihtiyacı olduğunda temin edilmeye çalışılırsa hem zaman kaybına hem de dikkat

dağılmasına neden olur.

11. DİĞER KAYNAKLARDAN YARARLANMAK

Öğrenciler, herhangi bir konunun öğrenilmesinde, farklı araçlara ne kadar

başvurursa, öğrenme ilgisi ve zihinsel yetileri de o kadar çok genişleyecektir. Kitap

çeşitleri ve eğitim teknolojileri kullanılarak öğrenme zenginleştirilir ise hem motivasyon

artar hem de başarıya olumlu etki eder. Farklı öğrenme araçlarından yararlanmada

çizelge, tablo, grafik, harita ve resimlerin özel bir önemi vardır. Bunlar sayfalarca

anlatılan bilgileri topluca ve bir arada vererek o konunun kavranmasına yardımcı

olmaktadırlar. Ders çalışırken tek bir kaynaktan faydalanmak yerine birçok kaynaktan

çalışmak farklı bakış açılarıyla bakılabilmesini ve öğrenilen bilginin daha kalıcı

olmasını sağlar.

HACI ALİ SARUHAN ORTAOKULU REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 30.12.2020 - Güncelleme: 30.04.2024 11:20 - Görüntülenme: 298
  Beğen | 2  kişi beğendi